fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תוכנית עסקית ופיננסית לסטארטאפ

תוכנית עסקית 

נניח שחשבנו על פיתרון לבעיה שמציקה לנו זמן רב, ונניח שהרעיון שלנו מדהים וחדשני, ויש סבירות גבוהה שנוכל לגייס כסף, ולפרוץ קדימה עם הסטארטאפ שנקים. בעיני רוחנו אנחנו כבר חברה עם 100 עובדים ומיליוני דולרים הכנסות, והאקזיט נראה באופק. אך כמו שאומר פתגם סיני חכם, “גם מסע בן אלף מילין מתחיל בצעד אחד קטן” והצעד הזה הינו התוכנית העסקית.

כתיבת תוכנית עיסקית מצריכה הכרה עמוקה של השוק והמתחרים, והכנתה אורכת שעות רבות, ואין-ספור גירסאות, בכתיבת התוכנית העסקית יש להתייחס למרכיבים הבאים:

  1. הצוות – הינו אחד המרכיבים החשובים למשקיע, בבחינת המיזם. משקיע מקצועי ירצה לראות שיש צוות הכולל לפחות מנכ”ל, סמנכ”ל טכנולוגיות – CTO ואף פונקציה נוספת המכירה את השוק ועולמות התוכן של המיזם, כן חשוב לבחון שיש במיזם את הכישורים Skill Sets  הנידרש מהמיזם.
  2. המוצר – תאור של המוצר, הכולל את הבעיה שהוא פותר, הטכנולוגיה שעליה הוא מתבסס, יתרונות של המוצר, וכן סוגיות של קניין רוחני, האם ניתן לרשום עליו פטנט, עד כמה המוצר הוא חדשני, והאם צריך לחנך את השוק, או שהפיתרון הוא חלופי למוצרים אחרים.
  3. השוק – הכרת השוק באופן מעמיק והגדרת שוק היעד, לדוגמא אם השוק שלנו זה מערכת לניהול פרוייקטים לחברות, יש להגדיר מהו ראש החץ שאיתו ברצונו לחדור לשוק ולאלו חברות בכוונתנו למכור תחילה, הרי ברור שלא ניתן להתפזר ולמכור לכל החברות. כן חשוב מאוד הגדרת השוק הפוטנציאלי בדולרים, מזה יגזר בסופו של דבר תחזית ההכנסות של החברה.
  4. תחרות –  מיפוי המיזם מול המתחרים כולל יתרונות חסרונות והזדמנויות, הכרת התמחור של המתחרים והשווקים אליהם הם פונים, בפרק זה יש לבצע מחקר שוק מעמיק שמתבסס על דיווחים לעיתונות, ראיונות, אתרי החברה, ואף דוחות כספיים במידה והחברה מפרסמת. 
  5. תוכנית פיננסית – במאמר זה נתייחס בעיקר לחלק זה. תוכנית פיננסית היא בעצם תמונת ראי של המיזם, התוכנית תכלול הכנסות והוצאות לתקופה של מינימום 18 חודשים, תוך ציון מה ההשקעה הנדרשת ולאלו אבני דרך התוכנית תביא אותנו.

 

 

 

התוכנית הפיננסית

מניסיון רב שנים בהכנת תוכניות עיסקיות, לא מעט יזמים מתקשים בהכנת תוכנית פיננסית בהירה ופשוטה, חלקם מתעלמים מהנחות יסוד חשובות כגון ממודל הכנסות(SaaS, מכירת רישיון), וכן התעלמות מ-KPIs חשובים ביותר כגון ARR, עלות רכישת לקוח ו-LTV. בפרק זה אנסה לעשות סדר בדברים, ובסופו אף קישור לתוכנית עסקית בסיסית שאני מעביר בהרצאות שלי ליזמים.
  1. התוכנית הפיננסית חייבת לכלול את כל ההוצאות הרלבטיות שהמיזם יוציא עד לגיוס הבא, וזה חייב לכלול גם רכוש קבוע, כגון רכישת מחשבים, רכישת רישיונות לתוכנות, הוצאות שכירות, ורכישת מאגרי מידע, רישום פטנטים, שכר ותקורות.
  2. SALES – כדאי להקדיש גיליון נפרד שמתייחס למכירות, בגיליון מכירות יש להפריד בין סגמנטים שונים של לקוחות כגון לקוחות מזדמנים, SMB, ולקוחות גדולים, יתכן אף הפרדה גיאוגרפית של הלקוחות. חשוב ליצור נוסחא שתחשב את ה-ARR וה-MRR מההכנסות החזויות.
  3. כח אדם – גיליון הכולל את קבלני המשנה והעובדים שנצטרך לגייס, גיליון זה צריך לכלול את עלות השכר המלאה של העובדים ותכלול גם הוצאות של שולמו בפועל כגון פיצויים, חופשה, הבראה וכו’, ניתן לחשב את עלות העובדים ככלל אצבע של הכפלת שכר הברוטו ב 125%.
  4. גיליון תקורות – אלו הוצאות כלליות הקשורות לחברה והעסקת העובדים כגון: שכירות ואחזקת משרד, הוצאות תקשורות ואינטרנט, הוצאות יעוץ עסקי, יעוץ פיננסי ומשפטי, ביטוח מבנה רכוש וצד ג’, נסיעות לחו”ל, וכן כל הוצאה אחרת שנדרש להוציא בתקופת התוכנית.
  5. הוצאות שיווק ומכירות – זהו אחד הפרקים החשובים בתוכנית והוא בעצם מספר את הסיפור של כיצד אנחנו מתכוונים לגייס את הלקוחות שלנו, חלק זה מתחבר ישירות לגיליון ההכנסות ורצוי לייצר ביניהם זיקה. כגון אם עלות רכישת לקוח משלם בקמפיין הינה $50, אזי בתקציב שיווק נתון של $1,000 אנו נגייס 20 לקוחות משלמים שיקבלו ביטוי בגיליון ההכנסות.
  6. תזרים מזומנים – זהו הגיליון החשוב ביותר (אני מקווה שאני לא אומר את זה יותר מדי…) Cash is the King  גיליון זה יכלול את תחזית התשלומים וההכנסות על בסיס מזומן של החברה, מעקב הדוק של התזרים הינו הכרחי, ואף יסמן לנו כמה מזומן אנחנו שורפים החודש, ומתי יש לצאת לגיוס הבא בהנחה שיקח לנו 3-6 חודשים לגייס.
 

 וכפי שהבטחתי רצ”ב לינק בחינם לתוכנית פיננסית לדוגמא (נא להירשם קודם), לאחר הורדת הקובץ, יש לקרוא תחילה את גיליון ההוראות (Opening) לפני תחילת העבודה.

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email

Follow Us

ניוזלטר

Post Views: 137
דילוג לתוכן