fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חמש טעויות נפוצות בכתיבת תוכנית עסקית

תוכנית עסקית 

תוכנית עסקית היא מסמך המספק תמונה עתידית של העסק, זוהי בעצם התוכנית האסטרטגית של המיזם, כיצד הוא מתכוון להוציא את התוכניות שלו לפועל מכמה היבטים שונים של העסק:

  1. טכנולוגית – במידה ומדובר במיזם טכנולוגי התוכנית תכלול את אבני הדרך של הפיתוח הטכנולוגי, מה כולל וכן מה החדשנות הטכנולוגית כוללת. 
  2. שיווקית – התוכנית תכלול מהו השוק אליו המיזם פונה, מיהם המתחרים וכן כיצד נגייס את לקוחות החברה, אם מדובר בחברת SaaS לדוגמא נכלול עלות CAC (עלות רכישת לקוח), וכן עלות קמפיין PPC ו-SEO, במידה ומדובר בחברת שרותים, נצטרך לפרט כיצד נגייס את הלקוחות האם באמצעות פרסום, עבודה עם שותפים עסקיים וכו’.
  3. פיננסית – החלק הפיננסי הוא הלב של התוכנית העסקית, התוכנית הינה תמונת ראי של התוכנית מבחינת הוצאות הכנסות והשקעות, התוכנית תפרט את הרוו”פ של המיזם לפחות ל-18 חודשים (ברמה חודשית) וכן את ,תוכנית  ה-Cash Flow.

 

 

 

טעויות נפוצות בתוכנית העסקית – וכיצד להימנע מהן

  1. חוסר תאימות בין פרקי התוכנית – כאמור התוכנית כוללת מספר פרקים המתארים את התוכנית בכללותה, כאשר כל הנתונים מתכנסים לפרק הפיננסי שהוא כאמור תמונת ראי של התוכנית בכללותה. אחת הטעויות הנפוצות הינה שהתוכנית כאמור לא מתבטאת בפרק הפיננסי, לדוגמא פרק השיווק יכול לדבר על פנייה ללקוחות בקמפיין PPC וכן שעלות רכישת לקוח – CAC הינה כ-$50, אולם בתוכנית סעיף זה שהינו מהותי נשכח, או שאין קורלציה בין מספר הלקוחות לעלות הרכישה שלהם, כך נוצר מצב שהתוכנית הפיננסית, ” לא מחוברת” לתוכנית השיווקית. הפיתרון לבעיה זאת הינה לעבור על התוכנית יותר מפעם אחת, לראות שהתוכנית אינטגרטיבית, להציגה בפני מספר קולגות על מנת לקבל פידבק.
  2. חוסר היכרות עם השוק שבו המיזם פועל – היכרות של השוק בו אנו מעונינים לפעול -הינה הכרחית לבניית תוכנית כוללת ואינטגרטיבית. תוכנית כזאת  תכלול את כל הרכיבים כולל עלויות שיווק, רגולציה, עלויות כ”א, עלויות פרסום ועוד. נתקלתי בעבר בתוכנית עסקית של מיזם שפעל בתחום פיננסי מורכב כאשר הם התעלמו מעלויות מימון של גיוס הון, עלויות לא זניחות ששינו לחלוטין את הכדאיות של העסק, כדאי לעלות מראש על נקודות אלו, התייעצות עם מומחה/ איש המכיר את השוק הינה הכרחית.
  3. תחזית פיננסית לא ראלית – תחזית פיננסית ריאלית – הינה תוכנית שלרוב לא תרוויח מהיום הראשון, יש ביטוי ש”אקסל סופג הכל” וכשבונים תוכנית פיננסית הצמיחה אינה קו ישר לינארי כלפי מעלה, אלא תוכנית ריאלית שלוקחת בחשבון את ההזדמנות והקשיים. בחיים התוכניות מורכבות יותר, ולרוב חודשי הפעילות הראשונים אינם ריווחים, ויש נטישת לקוחות והוצאות לא צפויות. בניית תוכנית עסקית יכולה להיות אופטימית אך היא צריכה להיות ריאלית עם הנחות סבירות המוסברות כהלכה. 
  4. סכום ההשקעה אינו מובן מהתוכנית העסקית  – אחת מהתוצאות של הכנת תוכנית עסקית הינה בניית התזרים מזומנים המתאר את “הבור” התזרימי בטרם החברה הופכת לחברה ריווחית, או התוכנית מתארת את סכום הגיוס ההכרחי לפעילות. כאשר סכום הגיוס המבוקש אינו מתבטא בתוכנית , לדוגמא יזמים המבקשים השקעה של מיליון דולר, אולם לפי התוכנית בסכום זה הם יתקעו באמצע הפיתוח, עוד לפני שהם יגיעו להכנסות מבוקשות. במקרה כזה הייתי מבקש מהיזם לחזור לשולחן הכתיבה ולעבור שוב על התוכנית העסקית, ולבחון שוב מה סכום ההשקעה הנדרש

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email

Follow Us

ניוזלטר

Post Views: 86
דילוג לתוכן