fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקמת חברה בקפריסין

פתיחת חברה במדינה זרה יכול להיות מרגש ומאתגר כאחד, ועם התוכנית העסקית הנכונה, נוכל לדאוג לכך שהוא יהיה גם מצליח ורווחי. עבור יזמים ישראלים המעונייים להרחיב את עסקיהם בקפריסין, ישנם כמה צעדים מרכזיים הדרושים בכדי להבטיח תהליך חלק ומוצלח.

אתם מוזמנים לקרוא תחילה את המאמר על תוכנית עסקית באתר. במאמר זה אסקור מדוע כדאי לפתוח חברה בקפריסין,  וארבע נקודות הייחודיות לפתיחת חברה בקפריסין שחובה להתייחס אליהן –  1. דרישות משפטיות ורגולטוריות 2. שיקולי מיקום בתוך קפריסין 3. הבדלים תרבותיים בין ישראל לקפריסין   4. ניתוח תחרות והשוק הקפריסאי. 

שיטות למחירי העברה

ישנן מספר שיטות שניתן להשתמש בהן לתמחור העברה, אך שלוש השיטות הנהוגות ומוכרות לרוב רשויות המס הן:


שיטת Comparable Uncontrolled Price (CUP): שיטה זו משווה את המחיר הנגבה עבור סחורות או שירותים המועברים בין צדדים קשורים למחיר הנגבה עבור סחורות או שירותים דומים בעסקה בין צדדים לא קשורים. שיטת CUP נחשבת לשיטה האמינה ביותר כאשר יש עסקאות דומות בין צדדים לא קשורים, כך שההשוואה הינה זמינה. דוגמא לכך יכול להיות השוואת מחירי העברה בין חברות המייצרות חומרה למחשב, יש מספיק חברות ומספיק DATA בתחום על מנת לבצע השוואה.


שיטת עלות פלוס: שיטה זו מחשבת את העלות שנצברה לספק הסחורה או השירותים, ולאחר מכן יש להוסיף שולי רווח סבירים לקביעת מחיר ההעברה. שולי הרווח נקבעים על סמך עסקאות דומות בין צדדים לא קשורים או על סמך מדדים בענף. לשיטה זאת יש וריאנטים רבים הכוללים בין היתר מהו ה-COST מה נכלל בתוך ההוצאות האם כולל הוצאות מימון, האם כולל הוצאות חד פעמיות, האם כולל ציוד ועוד. וכן מהו הPLUS שיש לחשב מעל ה-COST


שיטת מחיר מכירה חוזרת: שיטה זו לוקחת את מחיר המכירה החוזרת של מוצר ומפחיתה את שולי הרווח המתאים כדי להגיע למחיר ההעברה. שולי הרווח נקבעים על סמך עסקאות דומות בין צדדים לא קשורים או על סמך מדדים בענף.


חשוב לציין שהבחירה בשיטת תמחור ההעברה המתאימה תלויה בעובדות ובנסיבות של כל מקרה, לרבות אופי הסחורה או השירותים, הענף בו פועלים הצדדים הקשורים וזמינותם של נתונים דומים.

דרישות משפטיות ורגולטוריות

רישום עסקי – כדי לפתוח חברה בקפריסין, עלינו לרשום תחילה את החברה ברשם החברות הקפריסאי. ניתן לעשות זאת באופן מקוון. כחלק מתהליך הרישום נצטרך לספק פרטים על העסק כגון: שם, כתובת, ושמות הדירקטורים ובעלי המניות שלו (UBO – Ultimate Beneficial Owner).

מספר ביטוח לאומי – (SIN – Social Insurance Number) לאחר שרשמנו את החברה, צריך להנפיק SIN  ממשרד העבודה, בקפריסין. ניתן להגיש בקשה ל-SIN באמצעות מילוי טופס בקשה והגשתו למשרד. ניתן עשות זאת אף באונליין.

מספר זיהוי מס (TIN – Tax Identification Number) כל העסקים הפועלים בקפריסין חייבים מספר זיהוי לצרכי מס, המונפק על ידי רשויות המס. לצורך הרישום יש לצרף מסמכים שונים, כגון עותק של תעודת רישום החברה, עותק של תעודת ה-SIN ומסמכי זיהוי עבור הדירקטורים ובעלי המניות. 

בקשה לרישיון עסקי – בהתאם לאופי החברה, ייתכן שיהיה צורך לקבל רישיון לפעילות, חברות ישראליות רבות פועלות בקפריסין בתחום הפינטק עם רישיון מה-CYSEC והבנק הקפריסאי המרכזי, תהליך קבלת הרישיון אורך זמן ואף כרוך בעלויות גבוהות. 

הגנה על קניין רוחני – הגנה על הקניין הרוחני (IP) הינה בלב של כל חברה. בקפריסין, ניתן  להגן על ה-IP  על ידי רישום סימנים מסחריים, פטנטים וזכויות יוצרים  במחלקת רשם החברות והכונס הרשמי.

הגנת מידע – אם המיזם אוסף או מעבד נתונים אישיים, נצטרך לציית לתקנת הגנת המידע הכללית (GDPR). ולמנות קצין הגנת מידע וליישם מדיניות ונהלים מתאימים להגנת מידע.

הכרות עם חוקי עבודה –  במידה ונעסיק עובדים, נצטרך לעמוד בחוק העבודה בקפריסין:  דרישות שכר מינימום, שעות עבודה ותקנות בריאות ובטיחות.

לימסול או לרנקה?

כחלק מהתכנית העסקית אנחנו נשאל את עצמנו שאלות שיכוונו אותנו להבין היכן בתוך קפריסין בו נרצה להקים את המיזם: מה התעשייה בה אנחנו פועלים, האם נצטרך עזרה ממשלתית, ומה טווח ההוצאות ההתחלתי שלנו. להלן מספר דגשים-

ניקוסיה – עיר הבירה והעיר הגדולה בקפריסין. האוכלוסייה מגוונת ויש גישה למאגר כישרונות גדול, תשתית מצוינת וקרבה למשרדי ממשלה ולבעלי עניין מרכזיים אחרים. יש לשקול גם את עלויות המחיה הגבוהות בניקוסיה, ישראלים שוואלים אותי לגבי פעילות בניקוסיה אני מדמה את ניקוסיה לירושלים כעיר בירה עם מוסדות ממשלה, ולימסול לתל אביב כמרכז עסקים.

לימסול – לימסול היא העיר השנייה בגודלה בקפריסין. היא ידועה בתעשיות הפינטק והפיננסים וכן הספנות (משלוחים בינלאומיים). בלימסול יש קהילה ישראלית גדולה, ומרכז עסקי עם בעלי מקצוע מהשורה הראשונה.

פאפוס ולרנקה –  ערי חוף בקפריסין הידועות בתעשיית התיירות. אם נרצה להקים עסק בתחום התיירות אז הערים הללו הן התשובה הנכונה. עלות המחיה נמוכה יותר בהשוואה לניקוסיה ולימסול, לשתי הערים יש שדה תעופה צמוד. 

הבדלים תרבותיים בין ישראל לקפריסין

ישנם הבדלים משמעותיים  בין ישראל לקפריסין, ועלינו לנסות להשתמש הם לטובתנו. השפות הרשמיות בקפריסין הן יוונית וטורקית (בצפון קפריסין). אזרחים רבים יודעים לדבר באנגלית, שנפוצה אצלם אף יותר מישראל. 

תרבות עסקית: בישראל תרבות הסטארט-אפ מבוססת וידועה ברוח היזמות שלה. העסקים מתנהלים לרוב בקצב מהיר וישיר, והנטוורקינג מוערך מאוד. לעתים קרובות בקפריסין, העסקים מתנהלים בצורה רשמית והיררכית יותר. לכן, בתוכנית העסקית צריך לקחת בחשבון שדברים לוקחים לאט יותר מבישראל. 

נורמות חברתיות: במדינת ישראל יש אוכלוסייה מגוונת והיא ידועה בערכיה הליברליים והפרוגרסיביים. לעומתה, קפריסין שמרנית יותר, ותפקידים מגדריים מסורתיים עשויים להיות נפוצים יותר. אם זאת, קפריסין מדינה חילונית יותר כאשר הדתיות מושפעת מאורתודוקסיה יוונית ואיסלם. 

 

 

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן