fbpx
Search
Close this search box.

Last Updated on אפריל 30, 2023 by Zohar Bar Chen

MVP תוכנית עסקית

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא כלי לקביעת יעדים, השגת מטרות ומהווה שלב חשוב וראשוני בהתפתחות של כל חברה בכלל ושל סטארט-אפ בפרט. מדובר במסמך המאגד את הבסיס וכל מה שצריך לדעת באשר לתחילת העסק והוא מתאר בין היתר את המודל העסקי, הכלכלי והתכנוני שלו. תוכנית עסקית צריכה להיות ממוקדת במהלך הכתיבה על מנת שתרכז באופן המיטבי את שלבי התפתחות העסק ובכך תשכנע יותר משקיעים פוטנציאליים להשקיע בסטארט-אפ.

תוכנית עסקית היא תוכנית המתמקדת במחקר שוק, הגדרת MVP ונקודות ייחוס המשתנה בהתאם לשוק ותחום בו פועל הסטרט-אפ. את התוכנית העסקית ניתן למקם על גבי ציר זמן ולהציג יעדים עסקיים רצויים.

 תוכנית עסקית המוצגת באופן מדויק ואמין יותר, תעזור למשקיעים להבין לאן הסטארט-אפ יכול להתפתח ולהגיע עם ההשקעה הנוכחית.

אחת הטעויות הנפוצות ביותר שיזמים עושים בנוגע לתוכנית עסקית היא הגדרת תוכנית עסקית שאפתנית מדי במטרה להציג את הפוטנציאל הסופי של הסטארט-אפ במקום להציג  את הגרסה המינימלית ביותר של המוצר המספקת את הערך העיקרי לצרכן. מושג זה נקרא MVP (Minimum Viable Product).

מהו בעצם MVP?

בעולם הסטארט-אפים כמעט תמיד ניתן לשפר את המוצר, להוסיף עוד יישומים, לייעל את האלגוריתם ולשפר את חווית המשתמש. על כן, השאיפה להגעה למוצר הסופי והמושלם טרם השקתו היא יעד לא סביר וטעות חמורה. זאת מכיוון שהיא דורשת השקעה התחלתית גדולה מאוד ומכיוון שלרוב רק לאחר יציאת המוצר לשוק, ניתן לדעת מה “תופס” ולאיזה כיוון כדאי להתקדם עם המוצר.

לדוגמא, אפליקציית SnapChat הושקה כאשר היתה לה אפשרות של מחיקת הודעות ותמונות אוטומטית לאחר זמן מוגדר. רק לאחר השקתה, נוספו האפשרויות של עריכת מדיה ומציאות מדומה, שהקפיצו את המוצר בשוק. בדוגמא זו, MVP היה המוצר הראשוני עם האפשרות של מחיקת הודעות ותמונות אוטומטית בלבד.

כיוון ש-MVP הוא מושג כל כך גנרי המשתנה בהגדרתו לכל מוצר ותעשייה, יש לזהות בתוכנית העסקית את ה-MVP המדויק ביותר עבור המוצר בהתחשב בצורך האמיתי של הצרכן או הלקוח ובהתחשב בפתרונות הקיימים בשוק הנותנים לצורך מענה חלקי.

איך נדע לזהות MVP למוצר שלנו?

הכלל הבסיסי להגדרת MVP הוא הבנת ערך הליבה של המוצר. היכולת להפריד בין העיקר לטפל חשובה גם מכיוון שפיתוח המוצר הראשוני יצרוך משאבים יותר נמוכים משמעותית וגם מכיוון שהמוצר יגיע לשוק מהר יותר וכך יתגלה הפוטנציאל שלו כבר לאחר השקעה נמוכה יחסית.

ניתן לדעת מהו ערך ליבת המוצר על ידי תוכנית עסקית מקצועית ומחקר שוק. כאשר ישנה תחרות רבה בשוק מסוים, יחודיות המוצר חשובה מאוד ולכן אסור לוותר במוצר הראשוני על מאפיינים המייחדים אותו. לעומת זאת, כאשר המוצר פונה לקהל יעד בשוק חדש, הMVP יהיה מוצר בסיסי יחסית ואת הפיצ’רים יהיה אפשר להוסיף מאוחר יותר. בסופו של דבר, מטרת הMVP לתת את המענה הבסיסי לצורך הקיים בשוק. בדוגמת האפליקציית SnapChat שהוזכרה לפני כן, ה-MVP היה המוצר עם יכולת למחוק הודעות אוטומטית כיוון שהיו מוצרים רבים המאפשרים התכתבות, אך אם זה לא היה מצב השוק, הMVP היה להוציא אפליקציית התכתבות פשוטה.

 

MVP

איך נדע שויתרנו על יותר מדי ב-MVP?

מרבית היזמים טועים כשמגדירים את ה-MVP בתוכנית העסקית כמוצר עם פיצ’רים לא מלאים. יש לזכור שקהל היעד לא יודע על הפיתוח הפוטנציאלי המלא של המוצר, אלא הוא מקבל אותו כפי שהוא ואם המוצר לא יירכש בגירסתו הראשונה, לא יהיה תזרים מזומנים לחברה וכל הפיתוח לא יוכל להתממש. על כן, יש להסתכל על המוצר הראשוני כעל מוצר שלם ויש לפתחו באופן שלם. MVP אינו אומר לוותר על כל הפיצ’רים או לפשט אותם, אלא להפריד את הטפל מהעיקר.

בנוסף, על MVP לשרת קודם כל את הקהל שהכי קל לגייס עם העלות הכוללת הנמוכה ביותר. לכן, השקת מוצר המנסה לשרת את קהל יעד רחב אינו רעיון טוב. חשוב לזכור בעת יצירת תוכנית עסקית, שמשקיעים מעדיפים לראות תוכנית ממוקדת עם פוטנציאל להתקדמות בהמשך, מאשר תוכנית שמציגה פוטנציאל עצום אך אינה מציגה דרך ריאלית למימוש הפוטנציאל.

 

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול חשבונות במערכות ERP מתקדמות , יש לנו ניסיון רב במיסוי ישראלי ובינלאומי, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email
LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן