fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיסוי אופציות לעובדים

4CDF2F7C245DD316CC2046F4F95F6A34_800x392.20190717T191749

אופציות לעובדים הינה כלי המשמש לתגמול עובדים בד”כ במסגרת נאמן, כשמטרת הכלי הינו שיתוף העובד בהצלחת החברה, ומנגד קשירת העובד לחברה על ידי פריסת ההטבה לתקופה של 4 שנים. 

כלי זה אינו פשוט להבנה וחישוב, ועובד המקבל שתי הצעות עבודה עם חבילת אופציות, השוואת בינהן אינה פשוטה.

מה זה בכלל אופציה ?

אופציה לעובד הינה זכות בלתי חוזרת לרכישת מניה של החברה בהתקיים תנאים המוגדרים בכתב הענקה (Grant Letter) בעת מימוש האופציה לאחר סיום תקופת ההבשלה (Vesting- בד”כ תקופה של כ-4 שנים כאשר האופציות יבשילו לאורך התקופה , לדוגמא 25% לשנה).
בעת מימוש האופציות, העובד מקבל מניות כנגד האופציות שהינם בבעלותו המלאה, המעניקה לו זכויות בחברה, כשל כל אחד מבעלי המניות האחרים בחברה.
בעת המימוש העובד בד”כ יתבקש לשלם את תוספת המימוש (Exercise Price) שהינה סכום קבוע למניה שאותה העובד יצטרך לשלם בעת המימוש (Exercise).

 

יתרונות האופציות לחברה

  • מבחינת החברה מדובר בהטבה כספית משמעותית לעובד שאינה במזומן, החברה מעניקה הטבה שהעובד יוכל להנות ממנה, בעוד התזרים של החברה לא מושפע.
  • הצלחת החברה הינה ההצלחה של העובד, כך שרמת ההזדהות של העובד עם החברה גדל. עובד כזה הינו עובד המחוייב לחברה, ובעל מוטיבציה גבוהה יותר.
  • תקופת ההבשלה אורכת מספר שנים בהן העובד המעוניין להנות מההטבה חייב להישאר בחברה, כך שזה כלי אפקטיבי לשימור עובדים.
 

יתרונות האופציות לעובד

  • פוטנציאל רווח עצום במקרה של הצלחה, הרווח שעובד יכול להשיג בארוע כזה יכול להיות שווה לשנים לא מעטות של עבודה כשכיר. עובדים נוטים לעיתים לנהל משא ומתן קשוח על תנאי העסקה, בעוד מו”מ בנושא האופציות נותר מאחור, יתכן שהסיבה הינה שמשכורת ניתן “לספור” בסוף חודש בעוד את האופציות לא מרגישים בשוטף. אולם יש לזכור שארוע מימוש אופציות יכול להיות ארוע בסדר גודל שעובד ממוצע לא מכיר. ה-UPSIDE של חברה שביצעה EXIT או IPO מוצלח, מימוש האופציות יכול להעניק לעובד עשרות או מאות אלפי דולרים בשיעור מס של 25%, וזה ארוע משמעותי השווה ערך לחיסכון של שנות עבודה לא מועטות כשכיר.

מסלול עם נאמן/ללא נאמן

חברות רבות מתלבטות בעיקר בתחילת דרכן לגבי בחירת מסלול עם נאמן או ללא נאמן. בחירת המסלול כרוכה בעלויות נאמן מצד אחד וכן עבודה משפטית ואדמינסטרטיבית (הגשת התוכנית לאישור מס הכנסה). בעוד שבחירה במסלול ללא נאמן הינה מהירה יותר וזולה יותר.

ההבדל העיקרי בין תוכנית עם נאמן ותוכנית ללא נאמן, נוגעת למיסוי האופציות. בעוד שתוכנית ללא נאמן, הינה הכנסת עבודה אצל מקבל האופציה, החיוב במסלול עם נאמן, לרוב, הינו מסלול הוני החייב במס של25%. 

חברה מקצה

יש הבחנה בחוק בין חברה מקצה לחברה מעבידה:
חברה מקצה: החברה שמקצה את האופציות לעובד, במימוש האופציות מניות של חברה זו יוקצו לעובד.
חברה מעבידה: החברה בה מועסק העובד. אין חובה שתהיה זהות בין החברה המקצה לחברה המעבידה. 
ע”פ סעיף 102, על מנת להנות מהטבת המס, על החברה המעבידה להיות תושבת ישראל. בעוד החברה המקצה יכולה להיות גם חברה ישראלית וגם חברה זרה. 

הערות

  • במסלול הוני, לרוב ההוצאה בגין ההקצאה והמימוש של האופציות בחברה אינה הוצאה מוכרת.
  • בהגדרת עובד לפי סעיף 102 לפקודה, עובד -כולל נושא משרה (דירקטור, מנכ”ל, סמנכ”ל), אך לא כולל בעל שליטה (החזקה של 10% מאמצעי נשליטה בחברה, או הזכות למנות מנהל או דירקטור).
  • עובד המבצע רילוקיישן, מומלץ לממש את החלק היחסי ביום הניתוק על מנת להימנע מכפל מס. המימוש מתבצע על ידי חישוב ליניארי של מספר הימים שהעובד עבד בישראל לחלק למספר הימים מתאריך ההקצאה ועד ההבשלה. במידה והתוצאה נותנת לדוגמא 23%, ז”א שאנחנו נשלם 25% מס כפול ההכנסה מהאופציות כפול 23% ואת זה נשלם לרשות המיסים בישראל, בעוד את היתרה (100%-23%)  כפול ההכנסה ממימוש האופציות תשולם במדינה אליה העובד ביצע רילוקשיין
  • בעת ניתוק יחסי עובד מעביד לעובד זכות לממש את האופציות בד”כ תוך 90 יום מתאריך ניתוק היחסים

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email

Follow Us

ניוזלטר

Post Views: 119
דילוג לתוכן