סליקת תשלומים בחברות SaaS
הגיע הזמן לקפוץ כיתה ולהתחבר לסולק, שיחבר את האתר ל-Gateway ולבנק סולק, ויאפשר לאתר שלכם לסלוןק גם לקוחות זרים.
גמישות, גמישות ושוב גמישות.
המערכת צריכה לתמוך בפעולה פשוטה יחסית, יש קונה בצד האחר, המעוניין לשלם, מנגד יש לנו את ה Payment page. אבל רגע האם מערכת הסליקה (Gateway) יודעת לתמוך בחוזים/הסכמים/מנויים שלנו?
התשלום הפשוט ביותר הינו תשלום חד פעמי שלא צריך לוגיקה מיוחדת , ישנם רכישות המשולמות בתשלומים חודשיים (Recurring) וישעסקאות בהן התשלום השנתי נגבה בתשלום אחד או במספר תשלומים, עד כאן זה יחסית פשוט.
אבל האם המערכת יודעת לתמוך בהנחה של 7% ללקוחות המשלמים מראש, לתקופה מינימלית של 6 חודשים כאשר ההנחה תנתן בחודש האחרון? למה לייצר הסכם כזה חריג? תשאלו את אנשי השיווק היצירתיים שלכם, הם כבר ימצאו הסכמים שהמערכת תזיע על מנת להתמודד.
מערכת הסליקה צריכה גם לתמוך במטבעות שונים. אם אתם פעילים באירופה תבדקו האם הסולק יודע לקבל תשלומים ב-רומני, במידה והחלטם שזה מטבע שאתם מוכנים בחברה לקבל (כדאי מאוד לבדוק מראש עלויות המרה של המטבע)
ממשקים
חשוב מאוד לבחון התממשקות למערכות הקיימות בעסק שלנו. אם הסולק עובד עם מערכת CRM שאינה נתמכת. כדאי לבדוק מראש עלויות בניית ממשק. כן כדאי לבדוק התממשקות למערכת ERP (אע"פ שזה לא חובה שכן בראייה של מחלקת כספים, בסביבה מרובת לקוחות , אנחנו לא נפתח כרטיס הנהלת חשבונות לכל לקוח, אלא ננהל מעקב יומי או חודשי כולל). כן יש תורה שלמה לגבי נושא ההתאמות-Reconciliation. שהמטרה הינה בדיקה שהמערכת סגורה ואין זליגת כספים או אי התאמות בין מערכת ה-CRM הפנימית, ל – Back Office של ה-PSP (סולק), והכספים שנקבל בפועל. המערכת צריכה להיות מסונכרנת ומתואמת במלואה, אם יש לנו במערכת ה-CRM כ-9,789 טרנזקציות תשלום, אנחנו נצפה לראות בדיוק את אותו מספר במערכת הסליקה, ובתקבול בבנק. כאשר ישנם חוסר התאמות, יש לבצע Drill Down ולהבין מהיכן הפער.
אמצעי תשלום אלטרנטיבים
בעבר חברות סליקה סלקו מטבעות FIAT, מטבעות קשים. דולר יורו, GBP וכו'.
כיום חברות Payments מרחיבות את היצע התשלומים האלטרנטיבים, על מנת לספק פתרונות סליקה ולקוחות נוספים. לדוגמא חברה שרוצה לפנות ללקוחות בגרמניה כדאי מאוד שה- PSP שלהם ידע לסלוק אמצעי תשלום בשם SOFORT, או סליקת iDeal הפופלרי בהולנד, במידה ולא יהיו פתרונות אלו ה – Success rate יפגע וכתוצאה מכך, הלקוח לא ישלים את הרכישה.
תשלומים אלטרנטיבים כוללים:
- Debit Cards כרטיסים נטענים בסכום מוגדר מראש, חברה ישראלית Payoneer מובילה שוק זה הנמצא בצמיחה גדולה,
- E-Wallets ארנקים נטענים כגון Paypal, Alipay
Back Office
TAXES
כמובן שיש לזכור גם את נושא המיסוי, אם אתם פועלים בישראל יש לחייב במע"מ 17% ללקוחות ישראלים לקוחות זרים יחוייבו במע"מ 0 במידה והשירות ניתן בחו"ל.
אם אתם פועלים באירופה, כאן הנושא סבוך יותר, יש להבחין בין פעילות מחברה אירפאית לחברה מחוץ לאיחוד כן יש להבחין בין לקוחות B2B ל- B2C.