fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

Last Updated on אפריל 22, 2024 by Zohar

היבטי מיסוי בהשקעת SAFE

 

השקעת SAFE – כללי

 

הסכם השקעת SAFE (קיצור של Simple Agreement for Future Equity), הינו הסכם בין משקיע לחברה, שבה הוא מעוניין להשקיע, כאשר מטרת ההסכם הינה לפשט את ההסכם ההשקעה למינימום נקודות מחלוקת בדבר שווי החברה, כאשר שווי החברה יקבע בעתיד, ובכך לייצר הסכם השקעה פשוט יותר. הסכם SAFE נותן מענה יעיל ומהיר לגיוס הון ללא תהליך ארוך כפי שהיה נהוג בעבר. הסכם ה-SAFE מאפשר לחברה לדחות את סוגיית שווי החברה לשלב מאוחר יותר, ובכך להתחיל בפיתוח החברה והמוצר, ואילו המשקיע דוחה את קבלת המניות לשלב מאוחר יותר, כאשר ההשקעה שלו לא נושאת ריבית, ומנגד בעת המרת המניות (בהשקעת המשך) הוא יקבל בד”כ הנחה למחיר המניה. 

להבנת היתרונות והחסרונות של הסכם ה-SAFE מומלץ לקרוא את המאמר שלי בנושא.

סוגיית המס בהשקעת SAFE

בוא נניח לדוגמא שני משקיעים בחברת הסטארטאפ imagine.ai, משקיע א’ ומשקיע ב’.

משקיע א’ השקיע במסגרת הסכם SAFE בתאריך 01/01/2023 סכום של 100 אלף דולרים, ובעת ההשקעה לא נקבע שווי חברה ולא מחיר למניה, אולם הוסכם במסגרת ההשקעה כי בעת ההקצאה הבאה יקבל המשקיע הנחה על מחיר המניה בגובה של 20%.

בתאריך 30/05/2023 בוצעה השקעה נוספת בחברה של משקיע ב’, ובה לראשונה נקבע שווי חברה של 1 מיליון דולר, ומכיוון שלחברה 200 אלף מניות  אזי שווי מניה בעת הסיבוב נקבע ל-5 דולר למניה, ומשקיע ב’ קיבל 20 אלף מניות (100 אלף דולר השקעה לחלק לשווי מניה של 5 דולר).

ע”פ הסכם ה-SAFE של משקיע א’, כעת הוא זכאי  לקבל את המניות שלו בהנחה של 20% למחיר כך שמחיר המניה שלו יעמוד על 4 דולר למניה. ולכן בתאריך 30/05/2023 הוא יקבל על אותו סכום השקעה של 100 אלף דולר, סך של 25 אלף מניות בחברת Imagine.ai

 

 

 

לאחר שהבנו את מנגנון ההקצאה עולה השאלה האם עודף המניות שמשקיע א’ קיבל (5000 מניות לפי שווי של 5 דולר  = הטבה של 25,000 דולר) מהווה מעין הכנסת ריבית אצל משקיע א’ החייבת במס ? (הלוואה בתאריך 1/1/2023 שהומרה להשקעה רק בתאריך 30/05/2023) או שהעיסקה הינה השקעה מתחילתה ועד סופה, ולכן לא שייך כאן הכנסת ריבית.

חוזר מס הכנסה בוחן  פרטי מקרה ספציפי שהובא למחלקה המקצועית בנוגע להשקעת SAFE בה היה ברור  – ע”פ תנאי ההשקעה כי מדובר בהשקעה מתחילתה ועד סופה, ללא מרכיבים שיכולים להעיד על הלוואה (לדוגמא סעיף בהסכם מציין כי במידה ויוחזרו למשקיע כספי ההשקעה, הוא זכאי לקרן בלבד ללא ריבית, ואילו במקרה של פירוק מרצון המשקיע זכאי לכספו כמו יתר בעלי המניות הרגילים), בהתקיים תנאים אלו בהסכם ה-SAFE, ניתן לראות ע”פ עמדת מס הכנסה, בעסקת ה-SAFE מקדמה על חשבון מניות.

החוזר מתייחס אך ורק למקרה שהובא לפתחו, ומציין כי בתנאים דומים שברור כי מדובר בהסכם SAFE (כספי ההשקעה מהווים מקדמה  על חשבון מניות  ולא הלוואה)  אזי אין להתייחס להנחה כהכנסת ריבית.

יש לציין כי החוזר בה להבהיר את נושא המיסוי שלא היה ברור עד סופו, אולם כאמור יש רשימת תנאים ארוכה לחוזר שכוללת השקעות שיבוצעו עד לתאריך 31 בדצמבר 2024.

 

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן