fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

Last Updated on אפריל 22, 2024 by Zohar

אז מה בעצם תפקיד ה-CFO בחברה?!

מה זה CFO?

CFO הינו קיצור של Chief Financial Officer  ובעברית מנהל כספים ראשי או סמנכ”ל כספים, ובקיצור האחראי על מערך הכספים בחברה. זהו תפקיד שבדרך כלל ממלא רואה חשבון, עם ותק של מספר שנים. זהו תפקיד אסטרטגי ולכן אינו מתאים לרואה חשבון או כל עובד אחר ללא ניסיון מספק, בתפקיד זה נדרש ראייה פיננסית ועסקית רחבה כך שתספק נתונים וחלופות להנהלת החברה והדירקטוריון. במאמרי הקודם התייחסתי לנושא מתי הזמן הנכון  לגיוס CFO במאמר זה נתייחס ביתר פירוט לתפקיד ש-CFO ממלא בחברה באופן כללי, ובסטארטאפ טכנולוגי.

מהם תפקידי ה-CFO?

  1. תפקיד ה-CFO כולל יעוץ להנהלת החברה, בלא מעט חברות וסטארטאפים נתקלתי ביזמים שזאת הפעם הראשונה שלהם כפאונדרים, והם צריכים להחליט החלטות פיננסיות ולהבין נושאים שלא נגעו בהם בעבר, כגון שאלות לגבי אופציות, שליטה וניהול, הקמת חברה בת, ואף נושאים פשוטים ביותר כגון מה ההבדל בין חשבונית קבלה ודרישת תשלום. כ-CFO בחברה בראש ובראשונה יש לייעץ ולהנגיש את המידע הפיננסי להנהלה. וכמו כל מקצוע אחר יש יועצים טובים ויועצים פחות טובים. על מנת להוות גורם בר סמכא בחברה נדרשת כאן בגרות ויכולת עמידה. ולכן יש חשיבות עצומה לניסיון רב שנים בתפקידי CFO
  2. ניהול תזרים מזומנים – Cash is the King, וכמלך יש לנהוג בו בזהירות ראויה, החל מדוחות תזרים חודשיים, המפרטים את התנועות בחשבון  הבנק בתקופה מחולק לפי קטגוריות: תקבולים , תשלומים לפי הקטגוריות הבאות:
    1.  שכר
    2. תשלומי ספקים וקבלני משנה
    3. הוצאות מכירה ושיווק
    4. הוצאות הנהלה וכלליות
    5. הוצאות מימון
  3. תקציב ובקרה – יש חשיבות להגדרת תקציב חברתי, ובקרה של ההוצאות השוטפות. במיוחד בטארטאפ שכספי הגיוס צריכים להספיק עד לאבן דרך הבאה, וללא שליטה בהוצאות, הפאונדרים יכולים למצוא את עצמם בבעיית תזרים חמורה.
  4. גיוס הון – לתפקיד ה-CFO יש חשיבות רבה בתהליך הגיוס החל מבניית  תוכנית פיננסית לגיוס, הכננת מצגת משקיעים ועד להצגת הפרק הפיננסי, והשתתפות פעילה בקריאת הסכם המשקיעים או ה-SAFE ויישומו. ואף לאחר הגיוס בניהול קשרי משקיעים וניהול ה- Cap Table
  5. אופציות לעובדים – תפקיד ה-CFO לבחור נאמן ולטפל עם הנאמן בקבלת אישור מס הכנה לתוכנית. כן תפקיד ה-CFO לטפל באופן שוטף במכתבי ההקצאה (Grant Letters) ובבדיקה שוטפת שה-CAP TABLE מעודכן.
  6. מיסוי – טיפול בכל היבטי המיסוי של החברה, זה כולל מיסוי מקומי ובינלאומי. לדוגמא טיפול באישור מס הכנסה לתוכנית אופציות, טיפול במחירי העברה ואף במפעל מוטב. העבודה לעיתים היא מול משרד רואי חשבון ועורכי הדין של החברה, כך שהתפקיד מרכז עבודת מטה עם ממשקים חיצוניים, ואת כל זה יש להנגיש להנהלת החברה.
  7. מערכות מידע- יש חשיבות רבה לנושאי מערכות מידע בעיקר בסטארטאפים צעירים, החל מבחירת מערכת ERP , ועד למערכות סליקה בילינג ואף בחירה והטמעה שלמערכות WMS – בחברות המנהלות מלאי. יש חשיבות ש-CFO החברה יבין את עולם התוכן של החברה וישלוט בתהליכים כולל תהליכי פיתוח, שיווק שרות לקוחות ועוד. מערכת מידע אמורה לטפל בכל הטרנזקציות בחברה. אצלנו באקאונטיקס – AccountX כל הסטארטאפים מנוהלים במערכת ERP פריורטי המתאימה לחברות SaaS  וחברות בצמיחה, (אולי נקדיש לזה מאמר נפרד בעתיד). מערכת זאת היא רב מטבעית, ורב לאומית בניגוד למרבית מערכות הנהח”ש ישראליות, והכי חשוב היא גמישה ומתאימה לראש ה”ישראלי” שאוהב מערכות פרמטריות הניתנות לשליטה ושינוי.
  8. נהלי חברה – תפקיד נוסף של ה-CFO זה הסדרת נהלים. סטאטאפ בתחילת הפעילות מתמקד במוצר ובגיוס לקוחות. בהמשך מגיע שלב ה-GROWTH בו החברה מתחילה להתמסד, ולארגן את הנהלים הפנימיים, לCFO אחראיות רבה בשלב זה כולל, נהלי טיסה לחו”ל, זכויות חתימה, נהלי רכש ועוד
  9. תמחור – CFO יכול לסייע בניתוח מבנה הוצאות, ולעזור בתמחור מוצרי החברה. כפונקצייה ששולטת במספרים של החברה ניתן לייצר סנריונים שוניחם של תמחור

ישנם תפקידים נוספים שלא הזכרנו כגון סיוע בתהליכי מיזוג ורכישה (M&A) הובלת  Due Diligence, ניהול סיכונים וטיפול בנושאי רגולציה במיוחד בחברות FINTECH בהם ישנה רגולציה כבדה. רואי חשבון שונים יבצעו את התפקידים הנ”ל באופן שונה, ההבדל ינבע מניסיון, בגרות, וראיה רחבה של חברות בתחום. 

 

 

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן