fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיסוי אופציות במסלול ללא נאמן

Untitled design (5)

מענק אופציות לעובדים

 

הענקת אופציות לעובדים הינו כלי אפקטיבי לתגמול עובדים, שבשנים האחרונות חזר לככב כאמצעי המועדף על עובדים, (לאחר שנים בהם האופציות ירדו מגדולתן ועובדים אף העדיפו תגמול בשכר על פני אופציות).
 ויש לכך לפי הערכות 5 מיליארד סיבות טובות, בדולרים כמובן. ההערכה הינה כי אלפי עובדים ישראלים מימשו אופציות בסכום של כ-5 מיליארד דולר בשנתיים האחרונות. ביניהם עובדי WIX, InMode, Jfrog ועוד.

בהענקת אופציות יתרונות רבים לחברה ולעובד:

  • מבחינת החברה – מענק הטבה כספית משמעותית לעובד שאינה במזומן, בעוד התזרים של החברה לא מושפע ממענק האופציות (בניגוד לשכר).
  • הצלחת החברה הינה ההצלחה של העובד, כך שרמת ההזדהות והמחוייבות של העובד עם החברה גדל. עובד כזה הינו עובד המחוייב לחברה, ובעל מוטיבציה גבוהה יותר.
  • תקופת ההבשלה אורכת מספר שנים בהן העובד המעוניין להנות מההטבה חייב להישאר בחברה, כך שזה כלי אפקטיבי לשימור עובדים.
  • מבחינת העובד, פוטנציאל הרווח הינו גבוה ללא שיעור בהשוואה לשכר, כך שבעת ארוע הנפקה או EXIT העובד יכול להנות מרווח גדול, בעוד שיעור המס שיחול עליו במסלול הוני הינו 25% בניגוד למיסוי שכר שיכל להגיע ל-50% מס (47% מס שולי + 3% מס על הכנסות גבוהות).
 

אופציות במסלול ללא נאמן

סטארטאפים רבים שואלים את עצמם מה המועד הנכון לבחירת מסלול עם נאמן לתוכנית האופציות. לשאלה זאת יש משמעויות כספיות, ויש נטייה לדחות את ההחלטה על הוצאה זאת, שכן בשיקול האם לשלם לנאמן או לשלם עבור POC או עבור עיצוב מוצר, התשובה ברורה. להחלטה זאת יש השלכות מיסויות שכן בבחירת מסלול ללא נאמן רשויות המס ימסו לרוב את הרווח כהכנסת עבודה ויחול מס פירותי של כ-50%, בעוד מסלול עם נאמן ימוסה לרוב תחת פרק ה’ כרווח הוני  של 25%.

במידה והוענק לעובד אופציות במסלול ללא נאמן, ולאחר תקופה התוכנית קיבלה את אישור מס הכנסה למסלול ההוני, מס הכנסה יתייחס לחבות במס באמצעות חישוב מס לינארי שיחושב לפי ממוצע מס בין ההענקה לאישור ולמימוש האופציות.

בדוגמא לעיל ניתן לראות כי בחישוב הרווח שנצמח לאורך 3 שנים, ניתן לבצע חישוב לינארי של המס, כך שאם הרווח ממימוש האופציות הינו 120K דולר, אזי 40 אלף דולר ימוסו לפי המס השולי לצורך הדוגמא נניח 50% מס, בעוד 80 אלף דולר המהווים 66.6% ממ-120 אלף דולר רווח יחוייבו במס רווח הון של 25%.

מועד חבות במס במסלול ללא נאמן מתחלק לשני מצבים המפורטים בסעיף 102 (ג’) לפקודה:

  1. כאשר הענקה היא עבור אופציות או מניות סחירות (מניות החברה רשומות למסחר בבורסה) – מועד החיוב הינו במועד ההקצאה ! (תשלום המס הינו לפני שמימשנו את האופציות).
  2. כאשר הענקה היא עבור אופציות או מניות שאינן סחירות  מועד החיוב הינו במועד המימוש.


הערות

  • יש לשים לב כי ע”פ סעיף 102 ישנה תקופת אכשרה של 90 ימים, כך שעובד שקיבל אופציות ולאחר כ-60 ימים בוצע אקזיט אזי העובד ימוסה בשיעור מס שולי ולא כרווח הון, מכיוון שלא עמד בתנאי 90 ימים.
 
  • עובד המועסק בהיקף משרה הנמוך מ-50% עלול להיות ממוסה לפי מס שולי ולא לפי במס רווח הון , מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון על מנת לבחון את נסיבות המקרה.

  • אופציות לעובדים הינה לעובדים שאינם בעלי שליטה בלבד, (% החזקה של מעל 5%), עובדים בעלי שליטה ימוסו לפי סעיף 3(ט’) לפקודה והמס שיחול במקרה כזה הינו לפי מס שולי של בעל השליטה.

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email

Follow Us

ניוזלטר

Post Views: 114
דילוג לתוכן