fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

Last Updated on ספטמבר 5, 2024 by Noam

כיצד להשקיע/לגדר נכון את כספי הגיוס בסטארטאפ

Founder – כך תגדר נכון, את כספי הגיוס.

הרבה Founder-ים מתלבטים בשאלה כיצד להשקיע או לגדר נכון את כספי הגיוס. בגיוס Seed פאונדר ממוצע נפגש לראשונה בחייו עם סכום כסף השווה 1-4 מיליון דולר, וב-Round A הסטארטאפ נפגש מיליוני דולרים. ההרגשה טובה, החיוך חוזר לפנים אבל כיצד שומרים על הכסף, וכיצד יש להשקיע אותו בצורה סולידית ובטוחה? והכי חשוב כיצד לגדר את כספי ההשקעה כך שלא נושפע מנתנודתיות של השקל/דולר

 חשיפה לשער החליפין
 
מרבית הסטארטפים הפעילים בארץ פועלים עם חשיפה לשינוי בשער חליפין למטבע חוץ, לרוב החשיפה היא לדולר ארה”ב -USD. ואז נצטרך להתמודד עם מספר שאלות מה הסכום שנרצה לגדר (גידור = הגנה על כספי ההשקעה = Hedging), וכן מה הכלי שבעזרתו נרצה להגן האם באמצעות פיקדונות או באמצעים מתוחכמים יותר לדוגמא עסקאות עתידיות או עסקאות אופציה לשער חליפין. יש לזכור שגידור נכון מאריך את ה-Runway  של הסטארטפ, ולעיתים גם 1-2 חודשים זה ההבדל בין לחיות או לחדול .
 
כדי לפשט את הדברים נציג דוגמא מספרית:

סטארטאפ צעיר גייס 1.5 מיליון דולר ב-SEED כאשר 70% מההוצאות שלו הינן שיקליות (כגון הוצאות שכר, שכ”ד), והיתרה 30% הוצאות דולריות (הוצאות HOSTING,רישיונות ושיווק וכו’). סטארטאפ זה היה מעדיף לקבל את מרבית כספי הגיוס בשקל שכן מרבית ההוצאות שקליות, על מנת ליצור הקבלה בין מטבע הגיוס למטבע ההוצאות שלו.

במאמר מוסגר,מרבית ה-VCs  (קרנות הון סיכון) בארץ מגייסים במטבע דולרי, ולכן מטבע ההשקעה במרבית המקרים יהיה דולרי, כאשר התנודות בשע”ח יכולות להגיע ל-10% בשנה, ועלולות לשחוק את כספי ההשקעה ולפגוע ב-Runway. 

סטארטאפ שכספי הגיוס היו אמורים להספיק לו לשנתיים עד לסבב הבא, אם לא יגן על עצמו באמצעות גידור, עלול למצוא את עצמו בסיטואציה שהפסיד 2-3 חודשים מחייו, המשמעות הינה שהוא לא יספיק להשלים את היעדים שלו. ויגיע לסבב הגיוס הבא  בשווי נמוך יותר, ובמקרה הרע – אף לא יצליח לגייס כלל.

כיצד לגדר את כספי ההשקעה?

ראשית כל יש להכין תזרים לפי מטבע של החברה עד לסבב הבא, , לדוגמא בתזרים נציין את שכר העובדים בשקלים, הוצאות Online Marketing ב-USD, כך שהתוצאה בסופו של דבר תחשב  מהו מטבע הפעילות העיקרי של החברה, ולאלו מטבעות נוספים יש חשיפה.

רצ”ב דוגמא לרווה”פ (מזומן) לפי חשיפה למטבע: 

ניתן לראות מהדוגמא ש-68% מההוצאות החזויות הן בש”ח ו-33% מההוצאות בדולר, כן יש להתייחס לחשיפת מטבע בסעיף ההכנסות, שכן הן מגדילות או מקטינות את החשיפה למטבע.

בדוגמא הנ”ל על מנת להימנע מחשיפה לשע”ח היינו שומרים על 28% מכספי הגיוס בדולר (לרוב פיקדון דולרי) ו-72% היינו ממירים לשקל, ומפקידים בפיקדון שיקלי (בהנחה שכספי הגיוס התקבלו ב-USD).

 

לאחר שחישבנו את החשיפה העתידית לכל אחד מהמטבעות אנו נרצה לגדר את כספי ההשקעה בהתאם לתזרים שלנו. אם הגענו למסקנה ש-68% מתזרים המזומנים העתידי הינו שיקלי אזי אנחנו נדאג להמיר באופן יחסי 68% מכספי ההשקעה שקיבלנו בדולר, לשקל. ואת השקלים נפקיד בפיקדון שיקלי לשימוש השוטף של החברה. 

 

במאמר זה אנו לא עוסקים בנושא ההגנה על שער החליפין, מהסיבה שבמידה ויש  הקבלה בין השקלים והדולרים בבנק, לתזרים העתידי , אזי אנו אדישים לתנודות, כמובן שגם בנושא שע”ח ניתן לבצע אופטימזציה באמצעות פיקדונות עסקאות עתידיות ואופציות. כאשר יש לי חשיפה עתידית לשער החליפין רק אז אנו נשתמש בכלי הגנה נפוצים כגון עסקאות Forward בו נקבע מראש את שער ההמרה, ועסקאות רכישת אופציה המקנה זכות למכור בשער נקוב תמורת פרמיה המשולמת מראש

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול חשבונות במערכות ERP מתקדמות , יש לנו ניסיון רב במיסוי ישראלי ובינלאומי, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email

Follow Us

ניוזלטר

LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן