fbpx
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

Last Updated on מאי 24, 2024 by Zohar

החוק לשקיפות תאגידית – חובה לדעת

CTA – חוק לשקיפות תאגידית

חוק השקיפות הארגונית (CTA), שנחקק ב-1 בינואר 2021, מייצג שינוי משמעותי בגישתה של ארצות הברית לשקיפות תאגידית ולאיסור הלבנת הון. המטרה העיקרית של ה-CTA היא לשפר את השקיפות בבעלות תאגידית על ידי דרישה מתאגידים, חברות באחריות מוגבלת (LLCs) וגופים דומים לחשוף את הנהנה (Beneficial Owners) לרשת האכיפה לפשעים פיננסיים (FinCEN). מהלך זה הוא חלק מאסטרטגיה רחבה יותר למאבק בפעילויות פיננסיות בלתי חוקיות, לרבות הלבנת הון, מימון טרור וצורות אחרות של פשיעה פיננסית.

המאבק בשלב הראשון הינו גילוי המידע ע”י דיווח אקטיבי לרשויות על הנהנה העיקרי של התאגיד.

קצת היסטוריה…

לפני החוק לשקיפות תאגידית (CTA), לארה”ב היו דרישות רופפות יחסית לחשיפת הבעלות התאגידית, מה שיצר סביבה שבה שחקנים לא חוקיים יכלו להסתתר בקלות מאחורי חברות קש (או “קופים” בשפת הרחוב). חוסר השקיפות הזה הקשה על רשויות אכיפת החוק והרגולציה להתחקות אחר זרימת הכספים הבלתי חוקיים. על ידי מתן חובה לחשוף מידע על הנהנה העיקרי בחברה, ה-CTA שואף לסגור את הפרצות הללו ולהביא את ארה”ב בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים לשקיפות תאגידית.

זאת אומרת גם אם חברה מוחזקת באמצעות מספר חברות (חברת אם וסבתא) או באמצעות חברות נאמנות, או כל אמצעי הסוואה אחר, החוק מחייב את התאגיד לציין מיהו בעל המניות שהוא בעל השליטה (אחזקה של 25% במישרין או בעקיפין) היכול לנתב את פעילות התאגיד, ובכך לחשוף מיהו הנהנה העיקרי של הפעילות

אז מיהו בעצם הנהנה העיקרי (Beneficial Oweners)?

ע”פ הגדרת החוק הנהנה העיקרי הינו אינדיבידואל ששולט באופן עקיף (דרך שירשור חברות) או מחזיק באופ אישי בחברה  לא פחות מ 25% מהזכויות הנאה של החברה (בד”כ מניות).

הנוסח המקורי של החוק הינו:

BENEFICIAL OWNER.—The term ‘beneficial owner’— ‘‘(A) means, with respect to an entity, an individual who, directly or indirectly, through any contract, arrangement, understanding, relationship, or otherwise— ‘‘(i) exercises substantial control over the entity; or ‘‘(ii) owns or controls not less than 25 percent of the ownership interests of the entity

החוק מחריג מספר מקרים כגון ילד (Minor Child), נאמן, עובד בחברה, ועוד.

תאכלס מה צריך לדווח?

ה-CTA מחייב שכל התאגידים, חברות LLC וגופים דומים הרשומים בארה”ב ידווחו ל-FinCEN מידע בטופס או בדיווח אונליין על הנהנה. המידע הנדרש כולל את שמו החוקי המלא של הנהנה, תאריך לידה, מדינת התאגדות, כתובת מגורים או כתובת עסק נוכחית ומספר זיהוי של הנהנה.

מספר זיהוי של הנהנה יכול לכלול  את אחד מהמסכים הבאים:

  1. דרכון בתוקף (אמריקאי או דרכון זר)
  2. רישיון נהיגה בתוקף
  3. מסמך זיהוי שהופק על ידי STATE או שבט אינדיאני (כן Indian Tribe).
את המידע הנ”ל יש לדווח עאמור ל FinCEN, חברות שהתאגדו על 1.1.2024 יכולות לדווח עד ל-1.1.2026. אי דיווח בזמן גורר קנסות גבוהים של עד כ -10,000 דולר ומאסר של כשנתיים. בהחלט לא נעים.
משרדנו יסייע לכם במילוי חובת הדיווח בזמן, כך שתמנעו מקנסות ועיצומים.

לנו באקאונטיקס- AccountX ניסיון של למעלה מ-20 שנה בניהול כספים (CFO Services) עבור סטארטפים, חברות הייטק וחברות SaaS  בישראל ארה”ב ואירופה, כולל קבלת מענקי פיתוח וצמיחה מהמדינה ועזרה בגיוס הון, מעוניינ/ת לשמוע עוד? קבע/י פגישה לייעוץ. 

LinkedIn
Facebook
Email
דילוג לתוכן